SI CANTIK TECOMA

Pernah mendengar pokok tecoma? Atau hampa pernah tengok secara langsung? Ya, beberapa tahun belakangan, pokok tecoma memang sedang menjadi perbualan hangat karena pokok ini sangat mirip dengan pokok sakura dan tumbuh mekar di kebanyakkan negeri di negara kita.

  1. Asal Pokok Tecoma

    Asal pokok tecoma ni kalau hampa tau dia dari mana? Mungkin ada yang ingat pokok ni datangnya dari Jepun @ Korea kan ? Sebabnya pokok ni lebih kurang pokok sakura. Sebenarnya pokok tecoma ni berasal dari Brazil. Sebab tu kalau pi hutan Amazon jangan heran kalau jumpa pokok tecoma ni sebab dia memang asal dari situ.

    Pokok tecoma sendiri termasuk kategori pokok besar karena tingginya boleh cecah lebih dari empat meter. Selain itu, pokok tecoma juga dapat tumbuh dengan baik di wilayah tropika maupun sub tropika.

  2. Pokok Tecoma Punya Banyak Jenis dan Warna

    Pokok tecoma ada banyak jenis atau spesiesnya. Kurang lebih terdapat 25 jenis asli dan 100 jenis variasi. Meski demikian, bentuk bunga dari setiap jenis pokok tecoma biasanya sangat sama.

    Nah, karena jenis pokok tecoma ada banyak, maka warna bunganya pun sangat beragam. Setidaknya ada enam warna yang dihasilkan dari bunga tecoma, tergantung dari jenisnya. Beberapa di antaranya adalah warna merah muda atau pink, putih, kuning, magenta, orannge, dan merah.

    1. Pokok Tecoma Cepat Tumbuh

      Siapa ja yang takmau tumbuhan yang ditanam tumbuh dengan cepat dan dapat hasilkan bunga yang cantik dengan masa yang singkat ? Nah, satu fakta menarik tentang pokok tecoma ni adalah pokok ni dapat tumbuh dalam waktu yang singkat sahaja tapi ikut juga atas cara kita pelihara dan rawat pokok tecoma ni secara rutin.

      Selain cepat tumbuh, pokok tecoma juga memiliki kemampuan bertahan hidup yang baik. Hal ini karena pokok tecoma tahan terhadap cuaca yang kering maupun lembap. Best kan ?

      Edit by :SITI SEHA
      (Sumber: //www.dekoruma.com/artikel/107381/fakta-unik-pohon-tabebuya)