Sebab Kenapa Sosial Media Amat Diperlukan Sebagai Teknik Pemasaran

Media sosial menjadi suatu perkara yang amat diperlukan terutamanya bagi mereka yang membuat bisnes secara kecilan. Mengapa media sosial penting? Kini, lebih dari 3 billion pengguna sosial media di seluruh dunia dimana menunjukkan bahawa media sosial amat penting dalam menjalani kehidupan seharian kita dalam mendapatkan informasi terkini dunia serta mengikuti perkembangan yang ada dalam pelbagai sudut. Jadi, tak hairanlah kenapa media sosial penting untuk tujuan pemasaran.

Nak tahu dengan lebih lanjut? Jom baca dia bawah :-

  1. Meningkatkan kesedaran jenama

Dengan hanya separuh daripada populasi dunia yang menggunakan platform media sosial ini, ini yang lebih memudahkan mereka untuk mendapatkan pelanggan yang berpotensi dengan hanya melalui media sosial. 60 peratus dari pengguna media sosial mengakui bahawa mereka menjumpai produk baru yang mereka inginkan hanya melalui Instagram. Lihat sahaja jenama-jenama yang terkenal melalui pemasaran media sosial dan sangat menarik minat pelanggan.

  1. Membantu meningkatkan jenama dalam dunia sebenar

Kajian dari United Kingdom mendapati bahawa lebih dari separuh dewasa mula meletakkan kepercayaan ke atas sesuatu jenama sehingga mereka melihat ‘bukti dunia sebenar’ sepertimana yang telah dijanjikan oleh jenama tersebut. Setelah melihat perkara seperti itu, mereka lebih bersikap terbuka terhadap jenama tersebut dan boleh menerima secara peringkat demi peringkat. Sebagai contoh, bagi produk kecantikan atau kosmetik, anda harus menampilkan testimoni pelanggan anda setelah memakai produk tersebut bagi membuktikan keberkesanan produk tersebut. Adakah produk tersebut
dapat membantu mengurangkan masalah kulit seperti jerawat, jeragat dan sebagainya. Perkara seperti ini diperlukan bagi membantu menarik lebih ramai pelanggan untuk mengambil peluang perkidmatan anda.

  1. Meningkatkan trafik laman sesawang

Media sosial post dan juga iklan merupakan salah satu cara yang terbaik dalam meningkatkan kadar trafik di laman seswang anda. Trafik laman seswang ini membawa maksud segala konten dan pengisian yang dikongsikan kepada umum melalui blog atau laman sesawang ke media sosial secara tidak langsung membantu pengguna media sosial untuk mendapat notifikasi secara langsung setelah anda membuat posting di akaun media sosial anda.

4. Mengiklankan konten

Iklan di media sosial boleh dilakukan di pelbagai platform seperti yang paling terkenal ialah Facebook, Instagram and also LinkedIn. Pengguna media sosial lebih tertarik dengan pendekatan iklan visual yang menarik dan kreatif.

5. Potensi untuk menjadi tular

Pernah anda terfikir betapa cepatnya sesuatu informasi itu diterima hanya dengan kuasa media sosial? Tak percaya? kena cubalah kalau ingin tahu. Bagaimana konten anda boleh menjadi tular itu disebabkan oleh rangkaian orang yang menggunakan media sosial menyukai, mengomen dan mengongsikan video anda kepada penonton yang lain sama ada di kalangan keluarga mereka, rakan mereka, kenalan mahupun orang yang tidak dikenali di media sosial. Bagi suatu konten itu menjadi tular, bukanlah suatu perkara yang mudah tetapi tanpa media sosial semestinya tidak dapat melakukannya.

6. Lebih fokus kepada pelanggan dan perikatan penonton

Jika anda ingin pelanggan dan juga pengikut anda terikat dengan segala aktiviti pos anda di media sosial, anda perlu keluar dari zon selesa anda terlebih dahulu. Bagaimana untuk keluar dari zon selesa anda? Mudah saja, anda hanya perlu lakukan perkara yang anda tidak biasa melakukannya sebelum ini dan perkara tersebut memberikan manfaat kepada orang lain. Kekal aktif di media sosial anda supaya pelanggan potensi anda dapat melihat perkembangan anda setiap masa dan sentiasa memberikan respon terhadap segala komen dan soalan-soalan yang dikemukakan.

//kedaimesinmakanan.com/adakah-perlu-sos…-untuk-pemasaran/

(Yanie 011-1196 4612)